Communication Design

Több mint tíz éve veszek részt a biennále szervezésében, az előválogatásban, a nemzetközi díjzsűriben. Több mint tíz éve figyelem, merre tart a mi művészeti területünk, tart-e valamerre, átalakul-e struktúrájában, eszközeiben, változik-e a vizualitás nyelve? Igaz-e még Quentin Newark könyvének címe: What is Graphic Design? (Mi a grafikai tervezés? RotoVision, 2002)? Kiderül-e végre, hogy nem grafikát, hanem információt, üzenetet, kommunikációt tervezünk és megszabadulhatunk a saját magunk teremtette ördögi körből -nem elfelejtve, megőrizve ezt a szép klasszikus szót: grafikus- és felvállaljuk a XXI. század legprogresszívebb művészeti műfaját, a Communication Design-t? Nem készséget bocsátunk áruba, mint a DTP stúdiók, hanem szellemi tudásunk, alkotói kreativitásunk, magas minőségű formanyelvünk, képességünk az árucikk. Hajrá KASSÁK!!!

Amikor megfogalmaztam magamban ezt a néhány mondatot, ingerülten gondoltam arra, mi a fenének akartam előszót írni a katalógusba. Nyár van, tombol a meleg, nyugágyban heverek falun egy nyárfás, ligetes, árnyas kertben, még árnyékban is van vagy harminc fok. Hogy jön ide a communication design? Messze van ez most tőlem, meg a környezetemtől. A kertemre csak annyi gondot fordítok, hogy nyírom a fűnek aligha nevezhető gyönyörű zöld talajt, van abban ősfű, meg ültetett, nő ott farkasalma, meg mindenféle gyönyörűséges gaz. A borostyán nagy mennyiségben kúszik, terjeszkedik, szereti ezt az árnyas, alföldi talajt. Négyzetes formára nyírtam birodalmuk alapterületét. Na ez az, végre egy kis design, meg message, még ha a természetben - a természettel is, de kommunikáció és land art. Hanyatt fekve nézem tovább az óriás nyárfák tetejét, van belőle vagy tizenöt, fent még teljes erővel, aranyfénnyel simogatja és világítja be a -rádió szerint magas UV tartalmú- napfény a fák koronáját, szférikusan ragyog az égbolt.

Czipor Adrienn plakátterve

Országos Tervezőgrafikai Biennále 2008-2009